Négy társával 1982-ben, gazdasági munkaközösségként indította mérnökirodáját Kókai Mátyás vegyészmérnök. Nagyvállalatok technológiai folyamataihoz szükséges oldószer-visszanyerő, desztillációs rendszereket, porleválasztót terveztek. Közben nem tudták nem észrevenni, hogy a hidegháború idején a szocialista Magyarországra vonatkozó – katonai célra is használható csúcstechnológiák bevitelét tiltó – Cocom-lista micsoda károkat okozott a partnereiknek. Az embargó miatt nem lehetett importálni semmilyen minőségi, kulcsfontosságú terméket és alapanyagot, pedig az iparnak nagy szüksége volt például tökéletesen záró, hő- vagy hidegálló gumitömítésekre és más speciális gumitermékekre.

Kókai Mátyás társaival meglátta az üzleti lehetőséget, és apósa városlődi garázsában – egyetlen berendezéssel – 1985-ben beindította a gumitömítés-gyártást. A tervezéssel keresett pénzt fordították a beruházásra, a következő évben még két gépet vettek, de több nem fért el a garázsban. Hamarosan át kellett költöztetni a gyorsan bővülő üzemet a közeli úttörőtábor raktárépületébe, mert telitalálat lett a mérnöki megérzés: ipari méretekben van szükség a speciális gumitömítésekre. Az első nagy vevőt, a Mofém csaptelepgyárat a Fegyver- és Gázkészülékgyár (FÉG), valamint a budaörsi Ipari Szerelvény- és Gépgyár követte, majd a Kismotor- és Gépgyár is rendelt. Úgy szaladt a szekér, hogy 1995-re Kókai Mátyásnak nem maradt ideje a tervezésre, kiszállt a mérnökirodából, és megalakította a Kókai Tömítéstechnikai Kft.-t.

Az új gumiüzemhez Ajkán, az Atlantis Ipari Parkban vásárolt egy 10 ezer négyzetméteres – később 50 százalékkal kibővített – telket a cég, amelyen három csarnokban, 8000 négyzetméteren folyik a gyártás és a kutatás. Az első két kapacitásbővítő beruházás után tavaly egymilliárd forintból épült meg a Kókai Kft. kutatás-fejlesztési bázisa, amelyben a mérő- és tesztberendezések, illetve a vizsgálatok számára két laboratórium is helyet kapott. A minőség ugyanis Kókai Mátyás szerint „már nem kérdés”. Az a cég, amelyik nem tudja teljesíteni a feltételeket, nem is lehet beszállító. Így csak a csúcstechnikát képviselő gépekkel, eszközökkel és kellő hatékonysággal tud a vállalat árban is versenyezni a nyugat- európai gumiüzemekkel. Sokáig előnyt jelentett az olcsóbb munkaerő is, de a magyar gazdaság számára amúgy nélkülözhetetlen betelepült multik nagyobb béreikkel elszívják a kkvktól a dolgozókat. Kókai Mátyás szerint ezt a kis cégeknek nyújtott szelektív járulékcsökkentéssel gyorsan kellene orvosolni. A béremelés ugyanis már-már a verseny képesség rovására megy a nagy élőmunkaigényű és hozzáadott értékű gyártásban érdekelt Kókai Kft.-nél is, amit gyorsasággal, rugalmassággal és – még a titkárságot is nélkülöző – roppant karcsú vállalati szervezettel próbál ellensúlyozni. Szintén a versenyképességet szolgálja, hogy a gumi-, a gumi-fém, illetve a gumi-műanyag és kompozittermékek mellé még az idén felkerülnek a palettára a piacon keresett szálerősítésű, szövetbetétes gyártmányok is.

bet-50-kep-bet-21-kokai.jpg

„A hosszú távú fejlődésünk biztosított” – hangsúlyozza Kókai Mátyás. Arra utal, hogy a 15 országban csaknem félszáz megrendelővel rendelkező ajkai társaság 2020-ig megkötötte a beszállítói szerződéseit az olyan nagy partnerekkel, mint a Festo, a Bosch, a Knorr-Bremse és az Aventics. Az erős alapokon álló cég – amely Kókai Mátyás és felesége közös tulajdonában van – árbevételét a jelenlegi 15 millió euró körüli értékről 2020-ig szeretnék legalább 20 millióra bővíteni. Az alapító nagy lehetőségeket lát a fejlődésre; igaz, az ehhez szükséges beruházásokhoz egyelőre kevés a forrás a társaságban, így a továbbiakban is számít a pályázati pénzekre.