Az alapító édesapa, dr. Gellért Ákos 1983-ban lépett be a tollas szakmába, amikor egy magyar–osztrák cég ügyvezetője lett. A vállalkozás annyira úttörőnek számított, hogy Dél-Magyarországon ez volt a harmadik kft. Jól csinálhatta, mert 1989-ben az akkori német piacvezető társaság megkereste, hogy vegye át az ottani csoport egyik leányvállalatának az irányítását. Mielőtt a család kiköltözött Németországba, két magyar partnerrel megalapították a Naturtex Kft.-t, hogy legyen hova visszajönni, ha rosszul végződik a kaland. A magyar cégbe időközben a német csoport is betársult, az itteni piac felépítése mellett főként bérmunkával foglalkoztak.

A német vállalat szépen fejlődött, és dr. Gellért Ákos szívesen betársult volna, ezt azonban a tulajdonos nem akarta. A gyerekek is cseperedtek, így a család úgy döntött, hogy hazajönnek. Itthon az alapító egy ideig több fantáziát látott az ingatlanokban, a Naturtex a magyar menedzsmenttel működött. Majd eljött a pillanat, amikor a német partner ajánlatot tett rá, de az ár olyan alacsony volt, hogy megfagyott a levegő. A hosszú hallgatást az törte meg, hogy dr. Gellért Ákos felvetette: ha ilyen kevésre értékelik a céget, inkább ő vásárolná ki a német társtulajdonost. Egymás tenyerébe csaptak, és a Naturtex – több kisebb tulajdonos távozása után – 2006 elején teljesen a Gellért családé lett.

A cég a lakástextiltermékek teljes skáláját gyártja, több mint 500 árucikket. Dolgozik láncoknak – private label termékeket is szállítva –, de a kiváló minőséget jelentő Naturtex márka alatt is egyre többet ad el, ami mostanra már a forgalom 70 százalékát jelenti. Idehaza az egyik piacvezető, emellett 40 országba exportál.

A három üzem – mindegyik külön profi tcentrum – három tevékenységet végez: az első belföldre és a kelet-közép-európai országokba gyárt mű- és természetes szálas termékeket. A forgalom nagyobb részét a kiskereskedelmi láncok adják, de fontos szállítói szállodáknak is. Ez jelenti az értékesítés mintegy ötödét. A második láb a Gellért Balázs által irányított, Európa egyik legmodernebbjének számító gyár: itt készülnek a pelyhes és tollas késztermékek, 90 százalékban exportra. Ez adja a forgalom 40-45 százalékát. A harmadik üzemből kerülnek ki a toll- és pehelytöltetek, amelyek részben kész-, részben pedig félkész áruk. Innen minden kivitelre megy, ez hozza a bevétel 35-40 százalékát.

bet-50-kep-bet-26-naturtex.jpg

A magyar libatollpelyhet elsőrangú minőségűként tartják számon szerte a világon. A Naturtex azzal is a nyugat-európai versenytársak előtt jár, hogy teljesen integrált a termelése: a gyártás minden fázisában ellenőrizni tudja a minőséget. Az elmúlt 10 év alatt 1,5-ről 7 milliárd forintra ugrott az árbevétel, volt olyan esztendő is, amikor 40 százalékkal nőtt a termelés. Ez komoly kihívás elé állította a tulajdonosokat, akik úgy döntöttek, hogy meg kell erősíteni az alapokat. Adtak maguknak két évet az átgondolásra és újraszervezésre, ez – valamint a toll világpiaci árának ciklikus visszaesése – látszik a tavalyi és az idei számaikon. Jövőre immár stabilabb bázisról várható az újabb nekilendülés, és előreláthatólag több exportpiacon is beérik az előkészítő munka.

Megújították az eszközparkot, lecserélték a 30-40 éves gépeket, sokat köszönve az EU-s pályázatoknak. A mintegy 2,5 milliárdos saját tőke így sem lett volna elegendő a beruházásokhoz és a forgalom felfuttatásához. Jókora – körülbelül 1,5 milliárdos – bankhitellel dolgoznak. „Próbáljuk hosszú távra fixálni a kamatokat, mert sejtjük, hogy ez a kamatszint túl sokáig nem maradhat fenn” – mondja Gellért Ákos, az egyik fi vér, akihez a belföldi piac és a háttértevékenységek tartoznak. Pillanatnyilag más finanszírozási megoldáson nem gondolkodnak. Amivel egyre nehezebben birkóznak meg, az a munkaerőhiány. A tehetséges, nyelveket beszélő fiatalok inkább Budapest felé orientálódnak, de sokan meg sem állnak Németországig, Angliáig. Pont akkor, amikor újabb felívelés előtt áll a mintegy 150 embert foglalkoztató Naturtex.