A cég története akkor kezdődött, amikor a legtöbb mai magyar családi vállalkozásé. Alapítói a rendszerváltást követően hozták létre és éveken keresztül klasszikus KKV-ként működtették. Amikor 2007-ben elérkezett volna a generációváltás ideje, potenciális utód hiányában megváltak a cégüktől. Ekkor vásárolt résztulajdont a B+N Referencia Zrt.-ben Kis-Szölgyémi Ferenc, aki 2009-től átvette az operatív irányítást, majd több tranzakciót követően a vállalat 100 százalékban a tulajdonába került. Mint mondta, első vállalkozása diákmunkakölcsönzéssel foglalkozott. Többek között egy takarítóvállalat részére biztosítottak diákokat éjszakai takarításra, így lett betekintése az FM szektorba. Később szintén vállalkozóként sokáig a marketing és média világában tevékenykedett. A B+N megvásárlásához szükséges forrásokat a korábbi érdekeltségei értékesítéséből biztosította.
Tisztán, átláthatóan
A tulajdonszerzésével egyidőben új korszak vette kezdetét a vállalat életében. Vezetőként és vállalkozóként szerzett tapasztalatai lehetővé tették, hogy elindítsa a céget a növekedés útján és fejlett vállalatirányítási rendszert, modern nagyvállalati struktúrát kiépítve meghódítsák a magyar piacot, majd a kelet-közép-európai régiót. „Fontos megtalálni minden feladatkör részfelelősét és hagyni kell a munkatársainkat dönteni. Én nem vagyok az a főnök, aki nem engedi el a kormányrudat amikor szükséges, különben nem tudnánk növekedni” – fogalmazott Kis-Szölgyémi Ferenc.
Az első igazán nagy ügyfeleik állami intézmények voltak. Mivel felismerték, hogy a legtöbb országban az állam a legnagyobb ingatlantulajdonos, így tudatosan nyitottak ebbe az irányba.
Az állami tendereken való siker kulcsa egyszerű, ám a kétezres években még korántsem volt magától értetődő. „Mi olyan szolgáltatóként jelentünk meg a piacon, akinek az üzleti modellje a tiszta működésre épül. Minden adót befizetünk, minden munkavállalónkat a valós munkaidejére és a tényleges fizetésére jelentjük be. Máig nem dolgozunk átláthatatlan alvállalkozó-hálózattal, mindenki a mi alkalmazottunk. Ez pedig az állami megrendelések esetében rövid idő alatt sikereket hozott” – hangsúlyozta a B+N tulajdonosa.
Az állami megrendelések mellet természetesen egyre nagyobb arányban vannak a magánszektorból származó ügyfeleik. Köztük bankok, multinacionális cégek, iparvállalatok. Így jelenleg a megrendelési állományon belül 60 százalék az állami és 40 százalék a magán szereplők részesedése. A versenyképességük egyik kulcsa azonban mindmáig ez a tiszta működési modell. Ahogy a cég vezetője kiemelte: „A mi sikerünknek két titka van. Egyrészt az átlátható, adójogi szabályokat tudatosan betartó működés. Másrészt a megbízhatóság, kiszámíthatóság és minőség.”
Robotokat fejlesztenek
A tudatos stratégiának köszönhetően mára a kisvállalkozások világát régen maguk mögött tudják és napjainkban a legnagyobb nemzetközi szereplőkkel játszanak egy ligában. A tevékenységük sokrétű. A facility management üzletágon belül a műszaki üzemeltetés és a takarítás körülbelül azonos súlyú. A jelentőségük jóval kisebb, de ide sorolható a kertészeti üzletág, fit-out üzletág, dokumentumkezelés, valamint egy saját raktár és logisztikai rendszer fenntartása. A kelet-közép-európai létesítményüzemeltető cégek között egyedüliként önálló K+F részleget hoztak létre. Jelenleg 23 fejlesztő és mérnök dolgozik a csapatban, nevükhöz kötődik ROBIN, az autonóm ipari takarítórobot és BINAR, az autonóm UV-C fertőtlenítő robot fejlesztése és sorozatgyártása. Jelenleg bioinformatikai projekten is dolgozik a részleg, aminek a célja, hogy egy létesítmény szennyvizéből szekvenált mintákat vizsgálva, képesek legyenek mikrobiológiai előrejelzéseket adni az ügyfeleik részére például egy járványveszély mértékéről.
A létesítménygazdálkodás mellett ipari mosodai szolgáltatást is nyújtanak. Napi 100 tonna szennyest mosnak, elsősorban kórházaknak, szállodáknak és az ágyneműkön, törülközőkön, egyéb textileken túl 400 ezer ember számára biztosítanak tiszta munkaruhát nap, mint nap.
Utóbbiról Kis-Szölgyémi Ferenc így fogalmaz: „Ez a sűrű fillér üzlet. Kicsi marzsokkal, de hatalmas volumenben. Költségoldalon nagyon fegyelmezettnek kell lenni, de a méret növekedése egyre gazdaságosabbá teszi ezt az üzletágat is.”
A külpiacok felé veszik az irányt
A belföldi tevékenységek mellett a B+N Referencia Zrt. folyamatosan terjeszkedik a külpiacokon is. Jelenleg a bevételeik 60 százaléka még belföldről származik és 40 százalék a külpiacok részesedése. A jövőben szeretnék, ha ez az arány megváltozna. Most 7 országban vannak jelen és nemsokára megjelennek egy nyolcadik piacon is. Terveik szerint rövid időn belül 10-re nőhet azon országok száma, ahol az ügyfeleik igénybe vehetik a szolgáltatásaikat. Egyelőre Kelet-Közép-Európa számít a fő piacuknak, de a következő években Olaszország, Ausztria és Németország irányába is nyitni kívánnak.
Az új piacokon rendszerint felvásárlásokon keresztül jelennek meg. Az akvizíciók finanszírozását eddig részben hitelből oldották meg. Emellett fontos eszköze a tőkebevonásnak a kötvényprogram. „Fél lábbal már most is a tőzsdén vagyunk. A kötvénykibocsátás miatt nekünk is olyan jelentéseket kell tennünk, mint egy tőzsdei cégnek és ránk is hasonló szabályrendszer vonatkozik. Tudatosan figyelünk arra, hogy minősítésünk egyre jobb legyen” – hangsúlyozta a finanszírozással kapcsolatban.
A terjeszkedés és a biztos üzletmenet gördülékenységéhez természetesen az is hozzájárul, hogy komoly saját tőkével rendelkeznek a tudatos gazdálkodásnak köszönhetően. „Nem akarok repülőt venni és nem vágyok Ferrari-ra, épp ezért bár mindig vettünk ki osztalékot, de a nyereség egy jelentős részét visszaforgatjuk” – húzta alá. A pénzügyi tudatosságot jól mutatja, hogy szükség esetén képesek mind a 20 ezer alkalmazott bérét és a cég egyéb költségeit akár 2-3 hónapra előre megfinanszírozni.
A jövőt illetően a terveik világosak. Folytatják a növekedést és nyugati irányba is szeretnének terjeszkedni. Kis-Szölgyémi Ferenc, mint cégvezető az elkövetkező években elsősorban a stratégiai tervezésre szeretne koncentrálni, az operatív ügyeket pedig tervei szerint még nagyobb mértékben átveszi majd a menedzsment: „Szeretem, amit csinálok és nem vágyok másra. Én szeretném még legalább 10 évig vezetni ezt a vállalatot” – húzta alá.