Történetünk a 90-es évek elején indult, amikor Nyemecz Zoltán szállítmányozási szakember, ma a Mobilbox Kft. ügyvezető igazgatója használt külföldi konténerekkel kezdett kereskedni. A tevékenység a nemzetközi szállítmányozással foglalkozó Raaberfreight Kft. depóüzletágának a keretén belül indult el. A rendszerváltás után a tengerentúlról érkező import – amely döntően konténerekben bonyolódik – hatalmas lendületet vett, és a konténerdepók megteltek üres tartályokkal. A hajóstársaságok szerettek volna megszabadulni a kiöregedett daraboktól, az építőipar viszont kereste ezeket raktár céljára. A kereslet és a kínálat a szállítmányozási cégnél találkozott egymással.

Aztán az igények finomodni kezdtek; az építőipari vállalatok jelezték, hogy szeretnének például ablakot, zuhanyt, WC-t vagy hőszigetelést. A további kívánságok kielégítése, valamint a társaság menedzselése kereskedelmi és pénzügyi szempontból is eltérő szemléletet és gyakorlatot igényelt, ezért 1997-ben úgy döntöttek, hogy ezt a tevékenységet leválasztják a szorosan vett szállítmányozásról. Így jött létre a Mobilbox Kft., amely tavaly ünnepelte húszéves fennállását. Kezdetben a szállítmányozási cég néhány alkalmazottja dolgozott itt, ám a 2000-es évek elején a jogszabályok változása miatt állományba vette őket a Mobilbox.

Az igazi változás azonban akkor következett be, amikor 2007 végén Nyemecz Zoltán abbahagyta a szállítmányozást, és teljes erővel a Mobilboxra kezdett el koncentrálni. Először a konténerek adásvétele volt a domináns, az ezzel párhuzamosan folytatott konténerkölcsönzés később erősödött meg. Utóbbi beruházásintenzív tevékenység.

A kezdőtőke tízmillió forint volt. Amit a kereskedelmen kerestek, azt fektették be a kölcsönzési tevékenységbe. Saját erőből növekedtek éveken keresztül. A vállalat 2004/05 fordulóján érte el első ízben az egymilliárdos árbevételt. Ez fontos mérföldkő volt, mert a kezdeti laza szerveződésből komoly céggé kellett fejleszteni a társaságot. Vállalatirányítási és ISO minőségirányítási rendszert vezettek be, elkezdték a termékfejlesztést, kialakult a végleges termékpaletta, a műszaki felszereltség, a Mobilbox-standard. A cég időközben megszerezte a NATO-beszállítói tanúsítványt is. Az organikus fejlődés folyamatos, 2008-ban adták át a társaság szigetszentmiklósi depóját és üzemcsarnokát. Ezt tavaly egy 1200 négyzetméteres raktárral bővítették.

A 2008–09-es pénzügyi válság a Mobilboxnak sem jött jól, de egyben új fejlődési lehetőséget is kínált. Korábban erősebben fókuszáltak a kereskedelemre, a közvetlen termékértékesítésre, a krízis azonban visszafogta a fizetőképes keresletet belföldön és külföldön egyaránt, így kénytelenek voltak egyre jobban a bérbeadásra koncentrálni. Ehhez folyamatosan kellett figyelni a piacot, azt, hogy melyik cégnek mekkora konténerparkja van, vagy éppen mennyire lenne szüksége. Tapasztalataik alapján alakult ki egy olyan összetétele a konténerállományuknak, hogy a flotta 55-60 százaléka iroda-, nagyjából 25-28 százaléka raktár-, a többi pedig kiegészítő, például szaniter- vagy hűtőkonténer. Az eszközpark bővítése rugalmas folyamat, mindig a piaci igényekhez alkalmazkodik. A flotta 2009-től kezdett el dinamikusan bővülni. Magyarországon immár ötezer konténer a bérbe adott állomány nagysága, az átlagos bérbevételi idő pedig nyolc-tíz hónap: a nyári rendezvényekre rövidebb, míg mondjuk egy építőipari beruházásra hosszabb ideig igénylik a konténereket-modulokat.

Több mint másfél évtizede külföldön is jelen vannak.

Az első lépést 2002 decemberében tették meg, akkor alapították Bukarestben a leányvállalatukat. Ezzel a Mobilbox lett az első konténeres cég, amely kölcsönzést is kínált a román piacon. Aztán kicsit továbbmerészkedtek: egy nagy magyar építőipari társaság Bulgáriában terjeszkedett, a román piacon való együttműködés nyomán pedig a Mobilbox követte őket. Utóbbi egyébként a régióban kifejezetten aktív, mert Románia és Bulgária mellett Ausztriában, Szlovákiában, Csehországban, Lengyelországban és Németországban is van leányvállalata.

mobilbox-infograf

A külpiacok meghódítása a térségi államokkal egyébként nem ért véget. Olyannyira nem, hogy Európa mellett Dél-Amerikában, sőt Új-Zélandon is jelen van a magyar cég. Kínában képviselettel rendelkeznek, ahol gyártatnak is. A tengerentúli piacokat elsősorban innen elégítik ki. Argentínában pedig piacvezető pozícióban vannak. A Mobilbox az öreg kontinensen kívül nem kockáztatja meg saját szervezet működtetését, nem hajt végre tőkebefektetéseket. A vevőit franchise-partnerein keresztül szolgálja ki.

A társaság alapítása óta teljes egészében magyar tulajdonban van, és budapesti irányítással működik. Itt születnek a stratégiai döntések, itt folyik a termékfejlesztés, és itt van az IT-központ is.

Külső működő tőke bevonására egy kivételtől eltekintve nem volt szükség, a magyarországi és a külföldi terjeszkedésnél a saját tőke mellett bankhiteleket vettek igénybe. Az említett kakukktojást a német leány jelenti, ahol egy baráti cég pénzügyi befektetőként tőkével is megjelent.

A vállalat a jövőben további új termékeket kíván fejleszteni és piacra dobni. A külföldi piaci jelenlét megerősítése szintén stratégiai cél.

Mobilbox.PNG