Kravtex-Kühne Csoport.jpg

Krankovics István, ügyvezető igazgató

Krankovics István tudatosan, lépésről lépésre építette fel a vállalkozást. Miután Moszkvában agrárközgazdászi diplomát, majd Budapesten nemzetközi  szakközgazdász doktori végzettséget szerzett, Mosonmagyaróváron telepedett le. A Kühne Mezőgazdasági Gépgyárban kezdett dolgozni, majd a Kühnét is magába olvasztó győri Rába gyár marketing igazgatója lett.

1992-ben alapította meg saját cégét, a Kravtex Kereskedelmi Kft.-t, 1994-ben telephelyet létesített Győrben, majd néhány évvel később, 1997-ben megvásárolta egykori munkahelyét, a Kühne Mezőgazdasági Gépgyárat.

A buszgyártás nem előzmény nélküli: a cég győri telepén több ütemben épült fel a mai buszgyár, és kezdetben a BKV leselejtezett, jellegzetes kék színű Ikarusainak a felújításával foglalkoztak. Ezekből 2002-ig mintegy 700 darabot exportáltak Oroszországba és az egykori FÁK tagállamaiba.

A modern üzemekben ma átlagosan öt munkanap alatt hat busz készül: a győriek feladata, hogy a Kühne által gyártott és beszállított, festett-fényezett önhordó vázszerkezetek és fém alkatrészek felhasználásával kész, forgalomba helyezhető buszt gyártsanak.

A Credobus 20 év alatt egész Magyarországon elterjedt márka lett: a kupola logós buszok ma már a VOLÁNBUSZ Zrt. valamennyi járműfenntartási üzeménél megtalálhatók, és több nagyvárosban is a járműflotta gerincét képezik. 2020-ban már több mint kétezer Credobus üzemel országszerte, a vidéki közforgalmú autóbuszparkban pedig minden harmadik busz a Kravtex-Kühne Csoport terméke.

BET50_funfact-Kravtex.jpg

„A 164 éves Kühne nemcsak a legrégibb, eredeti profilját megtartó magyar gépgyár, hanem az egyik legpatinásabb hazai ipari brand. Itt készülnek a Credobus autóbuszok vázszerkezetei, beépülő fém alkatrészei, emellett a gépgyár továbbra is meghatározó szereplő a mezőgazdasági munkagépek regionális piacán, termékportfóliójában rendkívül sokféle talajművelő eszköz található” – mondta Krankovics István. Hozzátette, a Kravtex- Kühne Csoport a Panoráma Tourist Kft.-n keresztül az autóbuszos szolgáltatási piacon is aktív, a szolnoki cég mintegy 70 autóbusszal a megye legnagyobb, munkásszállítással foglalkozó vállalkozása.

A cégalapító szerint a Credobus stabilitása három kulcsmomentumra vezethető vissza: az önhordó alapkonstrukcióra, a Kühne fémipari kompetenciáira, és a racionális döntéshozatalra. „A multik által gyártott, jellemzően drága és nehéz önjáró alvázak vásárlása helyett - ez a tétel önmagában a költségek mintegy 50 százalékát jelentené - saját kézben tartjuk a teljes vázszerkezet tervezését, amelyet rugalmasan tudunk a piaci igényekhez alakítani. További előny, hogy nem vagyunk kitéve az alvázgyártók árképzésének. Ez nem működhetne a Kühne nélkül, amelynek évszázados tapasztalata van fémszerkezetek és fém komponensek
gyártásában, és a mai napig olyan technológiákkal dolgozik, ami a buszgyárakra általában nem jellemző (pl. öntészet, melegsajtolás, hőkezelés, szemcseszórás, galvanikus horganyzás, stb.). A busz- és mezőgép-profil szinergiája segít abban, hogy ezek a technológiák fenntarthatóan működjenek, és közben nagyon jelentős mértékű foglalkoztatást biztosítanak. Mivel sokkal több alkatrészt gyártunk a saját buszainkhoz, mint a versenytársaink, több embert tudunk foglalkoztatni. Egy Credobus legyártása minimum 2 magyar munkahely egy évi megőrzését biztosítja. A cégcsoport összesen több mint 600 főnek biztosít megélhetést. A buszgyártás - jellegénél fogva - élőmunka-igényes ágazat, ezért a termelési folyamat megszakítása csak jelentős veszteségek árán lehetséges.

„Elkerülhetetlen a termelés folyamatos fenntartása, amelyet akkor is kénytelenek vagyunk folytatni, ha megrendelésállományunk ezt időszakosan nem támasztja alá. Az ilyen esetekben nemegyszer több mint száz jármű gyártását és finanszírozását oldottuk meg, nagyrészt önerőből. Ebből talán lehet következtetni a társaság tőkeellátottságára, finanszírozási politikájára, kockázatvállalási hajlandóságára” – jegyezte meg Krankovics. Ahogy a legtöbb céget, úgy a Kravtex-Kühne Csoportot is érintette a koronavírus kirobbanása, ugyanakkor a cégvezető úgy látja, hogy a jövőbeni utasszámokat inkább befolyásolja majd szén-dioxid lábnyomunk csökkentésének igénye, mint a járványoktól való félelem.

„Az utasszám alakulásánál sokkal közvetlenebb hatás, hogy miképp folytatódik az állami buszpark megújítása, amelyet az elmúlt években az a cél mozgatott, hogy a VOLÁNBUSZ Zrt. vezető szerepe a piacnyitást követően is megmaradjon. Meggyőződésünk, hogy a 2016-ban megkezdett Nemzeti Autóbuszgyártási Cselekvési Programot folytatni kell, hiszen annak első komoly eredményei éppen az elmúlt 1-2 évben jelentkeztek, és továbbra is több ezer elavult busz azonnali cseréjére lenne szükség” – mondta. A cégcsoport buszaira egyre nagyobb a kereslet, mert egyre többen ismerik fel, hogy milyen nagyságrendű  üzemanyagmegtakarítást lehet velük elérni. Az ultrakönnyű konstrukció - azonos utaskapacitás mellett - legalább 15%-kal alacsonyabb üzemanyag-felhasználást biztosít a versenytársaikhoz képest.

2000 üzemelő Credobus évente több mint 6 millió liter üzemanyagot takarít meg, amely mintegy 2 milliárd forinttal csökkenti a szolgáltatók költségeit. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy évente 16 ezer tonnával kevesebb szén-dioxid (CO2) kerül a légkörbe. A Kravtex-Kühne 2019-es nettó árbevétele várhatóan meghaladja a 25 milliárd forintot. A jövőben a cél az, hogy megtartsák piacvezető szerepüket a  kulcsszegmensekben, ezzel együtt tovább növeljék termékeik arányát a közforgalmú járműflottában.

BET50_NSR-Kravtex-29.jpg