Sári Lajos és Maár Márton András 1991-ben, két korábbi munkatársával együtt alapította meg a Transmoduls Kft.-t. Egy ideig a tulajdonosok minden munkafázist maguk intéztek. A garázsműhelyükben biztonsági burkolatokat, fóliacsomagoló gépeket, illetve szállító- és szerelőasztalokat is készítettek.

Az első években lassú volt a növekedés. Egy nap az egyik multi-nacionális megrendelőjük bejelentette, hogy azokat a berendezéseket, amelyeket a Transmoduls állított elő, be kell dobozolni és Kínában kell újratelepíteni. A tulajdonosok már ekkor tudták: ez még csak a kezdet, és hamarosan egy olyan új világ jön, ahol szinte minden könnyen előállítható eszközt a Távol-Keleten terveznek és gyártanak majd.

Ekkor eldöntötték, hogy a magasabb szintű szolgáltatások felé lépnek. Elsősorban az autóiparra fókuszáltak. A nagy cégeket – fejlett ipari technológiák kombinációját alkalmazva – magas automatizáltsági fokú, komplex, integrált gépekkel, gyártósorokkal, valamint gyártó-, mérő-, ellenőrző rendszerekkel kezdték ellátni.

Bő tíz éve a válság miatt a szektorban ugyan világszerte leálltak a fejlesztések, és egyik pillanatról a másikra sorra mondták fel a vállalatok a Transmoduls Kft.-vel kötött szerződéseket, a társaság mégis jól állta a nehéz idők viharait. A legnagyobb értékükről, a felhalmozott tudásról, vagyis a szakembereikről nem akartak lemondani, ezért az akkori 36 főből egyetlen alkalmazottnak sem mondtak fel. S ez jó taktikának bizonyult: 2011-ben már ötszázmillió forinttal tudták növelni a forgalmukat a korábbi esztendőhöz képest. Sőt, a dinamikus bővülésnek hála 2014-ben már egy új, 1200 négyzetméteres üzemcsarnokot is fel tudtak avatni.

„Sajátos szektor a miénk, hisz a megrendelők problémáira, amikor először felkeresnek minket, nem tudunk kész, polcon lévő megoldásokat nyújtani. A bizalmi üzlet azon múlik, elhiszik-e nekünk, hogy az elképzeléseiket képesek vagyunk meg-valósítani. Ez pedig csak a korábbi sikereknek köszönhetően lehetséges” – mondta el Maár Márton András.

A fejlődés ütemét jól jelzi, hogy pár éve még nagy szónak számított, amikor megkapták az első egymillió eurós megbízásukat, ma már viszont az Ipar 4.0-s megoldások egyik fontos szállítója-ként két-három milliós munkáik is vannak.

A sikerük egyik kulcsa abban rejlik, hogy a vezetők jól kiegészítik egymást: Sári Lajos IT-szakember, Maár Márton András pedig gépészmérnök. A két terület megfelelő összehangolására most nagyobb szükség van, mint eddig bármikor. A negyedik ipari forradalomnak köszönhetően a tervezési fázisban ugyan-is egyre nagyobb szerep jut az informatikai csapatnak. A külföldi multik ma már sokszor azt is elvárják, hogy a leszállított gépek kommunikálni tudjanak a belső informatikai hálózatukkal. A fej-lett IT-megoldásoknak hála viszont a Transmoduls dolga is könnyebb lett például a szerviz területén: elvégre a szoftverek kalibrálását akár távolról, a világ túlfeléről is el tudják intézni.

transmoduls-infograf

Ez már csak azért is fontos, mert egyre jobban kezdenek meg-erősödni az országhatáron túl. Az utóbbi években a teljes forgalmon belül az export részaránya évi öt százalékkal növekedett, tavaly az árbevétel több mint harmadát tette ki. Tagjai a Smart Automation Group nevű nemzetközi kooperációnak, a kínai Sencsenben ma már saját, önálló cégük van, de szállítottak már Mexikóba, Franciaországba, az Egyesült Államokba, Spanyolországba, Romániába és Lengyelországba is.

A nemzetközi szerepük tehát folyamatosan erősödik, de a know-how-t nem akarják kivinni. A veszprémi telephely a cég tudásközpontja marad.

Egy nagyobb munkával fél-egy év alatt végeznek. A számításaik szerint öt esztendőn belül a kapacitásuk akár a duplájára is nőhet, az egyetlen akadályozó tényező a szakemberhiány lehet. Ugyanakkor duális képzésekkel ezen a problémán is dolgoznak. Nem csak az egyetemekkel működnek együtt: a Transmodulsnál a szakképző intézetek tanulói szintén jelentkezhetnek gyakorlatra. Azt is figyelembe veszik, hogy a Z generáció körében felértékelődött a szabadidő, és igyekeznek úgy átszervezni az ügymenetet, hogy a cégnél a fiatalok is megtalálják a számításukat.

Bár ma már közel százötven munkavállalójuk van, a társaságon belül még mindig családias a hangulat. Az alkalmazottak például nyugodtan megoszthatják a problémáikat a vezetéssel. Aki pedig esetleg egy adott feladatkörben nem válik be, annak megpróbálnak keresni egy olyan munkakört, amely jobban megfelel a kompetenciáinak. A törődés meg is hozta a gyümölcsét, a fluktuáció kifejezetten alacsony, ötszázalékos szinten mozog.

De miként lehet úgy megőrizni a családias hangulatot, hogy közben teljesen felszámolják a régi cégstruktúrát? Ezzel a kérdéssel négy éve kezdett el foglalkozni a vezetőség, és azóta egy projektműködéshez jobban illő mátrixszervezetet alakítottak ki. Korábban minden fontos döntés a tulajdonosokhoz tartozott, 2014-ben viszont olyan szervezetet hoztak létre, ahol van hely egy erős középvezetői rétegnek is.

A munkájukat ma már egy vállalatirányítási rendszer is segíti, amely költséghatékonyabbá és gördülékenyebbé tette a működésüket.

A Transmodulsra jellemző, hogy egymást érik a beruházások: nemrég 500-600 millió forint értékben modern berendezéseket vettek, ráadásul egy új k+f+i központ átadása is küszöbön áll.

A jövőbeli tervek kapcsán elárulták: az autóipartól való függésüket is csökkenteni szeretnék, mivel jelenleg a forgalmuk 85 százalékát ennek a szektornak köszönhetik. Ezt az arányt a jövőben 70 százalék alá szeretnék szorítani. Arra is figyelnek, hogy ne adósodjanak el. A fejlesztések finanszírozásánál a hitelek aránya maximum 40 százalékot szokott kitenni.

Három-négy éven belül egy új üzemcsarnokot is fel szeretnének avatni, és hogy a későbbi beruházásoknak is legyen hely, a telephely közelében már vettek egy 3000 négyzetméteres telket.

Transmoduls.PNG