Doktor Fagy – ez a kedves becenév ragadt rá a szakmában egy Figyelő-cikk nyomán pár éve Losó Józsefre, aki 2003 óta az albertirsai Mirelite Mirsa Zrt. tulajdonosa. Már jóval a cégvételt megelőzően a hűtőiparba került, miután 1977-től ebben az ágazatban dolgozott, az első pár évben főmérnökként, majd gyárigazgatóként. Méghozzá mindig ugyanott, csak először 17 termelőszövetkezet, majd a német Schöller vállalatcsoport volt a tulajdonos, míg végül utóbbi kivonulásakor – hat versenyzőt megelőzve – megvásárolhatta azt a gyárat, ahol már csaknem három évtizedet eltöltött, döntően vezetőként. A céges szlogen nem véletlen: Hideget, meleg szívvel – valóban így közelít az emberekhez Doktor Fagy, valamint a lánya és a fia is, akikkel közösen vezeti a céget. A vezetőként ledolgozott bő négy évtized ellenére József energikus, aktívan részt vesz a cég életében – ma főként inkább a stratégiáért, az üzletfejlesztésért, a jövőért felel. A pénz- és a jogi ügyeket, a belkereskedelmet, valamint a HR-t lánya, Adrienn irányítja, fia, Viktor pedig a nyersanyagbeszerzést, a gyártást, a logisztikát, a marketinget és az exportügyeket viszi. 69-mirelite.jpgA vállalat ma már közel sem egy szűk család megélhetését adja, hiszen 216 fő feletti a fix létszám, és idényjelleggel további 150 embernek adnak munkát immár négy nagy gyártóbázison országszerte: az albertirsai központ mellett Domoszlón, Miskolcon és Cegléden is gyáregységet üzemeltetnek.

„Lépésről lépésre építkezünk, nem lépünk egyszerre túl nagyot, nehogy orra essünk” – mondja kedélyesen Losó József, pedig az elmúlt húsz évben négy válságot is megélt a társaság. Először az 1998-as orosz krízis adott pofont, majd az uniós csatlakozással nyíltabbá váló élelmiszeripari verseny, ezek után a 2008-as pénzügyi válság, illetve a 2015-től kezdődő orosz kiviteli embargó nehezítette az amúgy is mérsékeltebb nyereségtartalmú üzlet vitelét. (Az elmúlt évtizedekben a több mint húsz hazai hűtőipari cégből velük együtt mindössze hat maradt életben.)

„A nyereséget mindig visszaforgattuk a vállalkozásba. Láttam már olyat, hogy kastélyt építettek, Mercedeseket vettek, kivonták a pénzt a vállalkozásból, de nem csak a kastély nem készült el, a cég is tönkrement – meséli Losó József. – Mi másként gondolkodunk. Azt szoktam mondani a gyerekeknek: nem az a lényeg, hogy a bankban álljon a pénzed, hanem az, hogy legyen egy erős vállalatod.”

A nehézségek ellenére 2004-ben megvették a domoszlói gyümölcsfagyasztó üzemet, később a hatalmas miskolci hűtőipari vállalatot, ahol a zöldség-gyümölcs feldolgozás mellett 2012-ben teljesen saját erőből létrehoztak egy húsüzemet is. 70-mirelite.jpgTavaly megvették a nem működő ceglédi húsipari vállalat telephelyét. 2010-től övék az 1945 óta bejegyzett Mirelite márka is. Mindig olcsón vásárolnak: reorganizációra váró gyárakat keresnek az organikus fejlődés érdekében.

Annak ellenére, hogy a működés közel negyven esztendeje alatt minden évben üzemi és pénzügyi szinten is nyereséget termeltek, még az első években is, sohasem szalad el a ló a céggel. Hitelt csak a vállalat megvásárlására vett fel a család, ám az mégis felmerült, hogy a gyorsabb terjeszkedés érdekében hosszabb távon befektetőt vonjanak be. Főként a kisebbségi részesedés tőzsdei eladásában gondolkodnak. A kellő diverzifikáció megvan, hiszen bár az ágazatban leginkább csak pár növényre vagy egy-két piacra koncentrálnak a cégek, a Mirelite Mirsa Zrt.-nek legalább félszáz terméke és ugyanennyi további termékváltozata van, ezért az ő üzemeik nem csupán évente egy-két hónapot, hanem márciustól karácsonyig működnek.

A sokféle zöldség és gyümölcs miatt kevésbé függnek az időjárási és a világpiaci hatásoktól, sőt, a betárolt élelmiszereket, például a burgonyát, még január-februárban is fel tudják dolgozni. A jobb kapacitáskihasználtság pedig a költségszint mellett a nyereségre is jó hatással van. A vállalkozás a kezdetektől fogva mezőgazdasági integrátorként is működik. Méghozzá úgy, hogy az adott feldolgozási évet megelőző őszszel megállapodik a termelőkkel az áruk átvételéről, így a beszállítók is jól járnak, biztonságban vannak, hiszen fix a piacuk az árujukat illetően, és ők is pontosan tudnak kalkulálni a beérkező alapanyaggal, ezzel is tovább optimalizálva a kapacitások kihasználtságát.

71-mirelite.jpg