Seon_ART_9200_v_38.jpg

Jendruszák Bence COO, Kádár Tamás CEO

„Tamással jó egyetemi barátok voltunk, a Corvinusra jártunk – kezdi a SEON történetét Jendruszák Bence, a SEON társalapítója és ügyvezető igazgatója. Első közös projektjük egy kriptovaluta-váltó oldal fejlesztése volt. A kártyás tranzakciók feldolgozása során ugyanakkor nagyon sok visszaélési kísérlettel szembesültek; a csalók felhasználók lopott személyazonosságával és bankkártya adataival próbálták meg visszaigényelni a tranzakciók összegét. Ezek után hamar világossá vált számukra, hogy szükséges lenne egy csalás-megelőző rendszer integrálása és használata. A piacon lévő termékek azonban túlságosan bonyolultnak bizonyultak, hosszas beszélgetéseket kellett folytatniuk, hogy a másik fél egyáltalán megértse, milyen problémával szembesülnek nap, mint nap. Így hát elkezdtek házon belül építeni egy saját terméket, kifejlesztettek egy kockázatelemző rendszert.

A SEON-t (a „security online”-ból ered a név) 2017 januárjában alapították, napjainkra a cég több, mint 5000 ügyfelének 1 milliárd tranzakcióját vizsgálta át, 50 millió eurónyi potenciális kárt megelőzve ezzel. A globális fókuszú vállalat célja „demokratizálni” a csalásmegelőzést, ez az jelenti, hogy azonnali eredményeket biztosító, könnyen elérhető és rugalmas megoldásukkal bármely vállalkozás számára könnyen elérhetővé tegyék a csalásmegelőzési termékek piacát. A SEON megoldását a sikerei igazolják, ügyfelei között olyan nevek szerepelnek, mint a Revolut, Latin-Amerika legnagyobb digitális bankja, a brazil Nubank, a Barion, az Air France, a KLM, vagy a Patreon.

A másik társalapító Kádár Tamás – a SEON vezérigazgatója – szerint a legtöbb hasonló szolgáltatás valamilyen fényképes igazolvánnyal oldja meg a felhasználók azonosítását. Ez azonban nem igazán jó módszer – lehet ilyen adatokat venni a neten, ráadásul ez a módszer egy potenciális ügyfél-lemorzsolódási pont a szolgáltatók számára, az átlag felhasználó nem szívesen bajlódik ilyesmivel.

A SEON egyedülálló digitális „lábnyom” megoldása valós időben, a szolgáltatók és végfelhasználók számára képes nagyszámú online interakcióból észrevétlenül kiszűrni a visszaéléseket. A konkurenciától megkülönbözteti őket, hogy az e-mail cím és telefonszám alapú azonosításához a felhasználók digitális lábnyomát, azaz más szolgáltatásoknál használt profiljaikat és egyéb online elérhető adataikat a másodperc töredéke alatt képes átfogóan begyűjteni és elemezni. Ezzel nem csak a csalók dolgát nehezíti meg, de a cégek szempontjából az erre fordított kiadásokat is csökkenti.

SEON funfact.jpg

A kezdetektől fogva a nemzetközi piacra fókuszáltak, a magyar és a régiós piac minimális súllyal járul hozzá az árbevételhez. Ennek legnagyobb része, 40 százaléka az európai partnerekkel megkötött üzletekből és értékesítésből származik, míg Ázsia 25 százalékkal, Latin-Amerika 15 százalékkal, Észak-Amerika illetve a világ többi része együttesen 20 százalékkal járul hozzá az árbevételhez.

Minimális, pár hónapra elegendő tőkével indultak, hamarosan azonban beszállt többek között az OTP csoporthoz köthető PortfoLion – összesen 500 ezer euróval, 2019 végén további egymillió euró befektetéssel, majd 2020 végén egy svéd befektető és partnerei 10 millió euró tőkét biztosítottak. A következő körben 2022 áprilisában egy amerikai hátterű befektetői csoport, az Institutional Venture Partners szállt be 94 millió dollárral.

Ügyfeleik 70 százaléka magától jelentkezik, hogy érdekli őket a SEON szolgáltatása. „Az első négy év kőkemény brandépítéssel telt el, Tamással rengeteg konferenciára jártunk, blogot írtunk, most már eljutottunk oda, hogy hallottak rólunk; ha leülünk egy új céggel tárgyalni, már ismerik a nevünket” – mondja Jendruszák Bence.

A jó szakemberekért folytatott versenyt a SEON is érzi. „2017-ben, amikor indultunk, és az azt követő években még nem volt ekkora a verseny. Az elmúlt években azonban sok tech cég nyitott Magyarországon irodát, sokan rájöttek – részben a járvány által megkövetelt korlátozások miatt –, hogy az otthoni munkavégzés is lehet hatékony”.

Az állomány 80 százaléka magyar, a cég Budapest mellett Austinban (Texas), Londonban, Jakartában is meglévő helyi irodával terjeszkedik tovább. „Egy növekvő cégnél fontos a vállalati kultúra építése, ennek pedig egyik legjobb módja a személyes jelenlét, ami segít megteremteni a kapcsolatot a kollégák között és könnyebbé tenni a napi munkát”. A jakartai irodát az tette szükségessé, hogy Ázsia más időzónában helyezkedik el, így könnyebb lefedni azt a piacot, kiszolgálni az ügyfeleket. A terjeszkedési tervek mellett a Series B befektetés lehetőséget biztosít nekünk, hogy a legjobb nemzetközi szakembereket vonjuk be a SEON küldetésébe, és folytassuk a globális márkaismertség felépítését. A legnagyobb növekedési potenciál az Egyesült Államokban van, ugyanakkor igazi kihívást jelent a nagyon erős konkurencia.”

Ha vissza lehetne menni az időben, és valamit másképp csinálni, a tudatosabb döntéshozatal egyike lenne ezeknek. Az alapítók hozzáteszik: „szerencse is kell az üzlethez, sokszor voltunk jó helyen és találkoztunk a megfelelő emberekkel. Ugyanakkor felkészültség is szükséges, hogy tudjunk élni a lehetőséggel.“

SEON.jpg