Villa_Oliver_SBT_5276_45.jpg

Hordós Zoltán tulajdonos, ügyvezető

Jól jött a másfél évtizedes, pénzügyi döntéshozói pozícióban szerzett tapasztalat Hordós Zoltánnak, amikor a számok világától elsőre elég távol álló turizmus-vendéglátás területén próbált szerencsét. Az apartmankiadásra specializálódott Villa Oliver története Siófokon indult, ahol sikerült jó áron megszerezniük egy banki visszavett ingatlant. A kezdetektől más utat követtek, mint a magyarországi szálláspiac nagy része, ahol jellemzően a több száz férőhelyes hotelek vagy kis családi apartmanok dominálnak. A Villa Olivernél tudatosan építkeztek, brandet építettek, optimalizálták a folyamatokat, miközben vertikális integráció mentén saját kézben tartják az apartmanok üzemeltetését az étel-italszolgáltatástól kezdve a takarításon át, de saját mosodájuk is van. A hatékonyság jegyében a házaik minden négyzetméterét kiadható ággyá és szobává alakították. De a családias méretek miatt mégsincs meg a hotelekből ismerős zsúfoltság, miközben a vendégek szállodai szintű szolgáltatásokat is igénybe vehetnek a balatoni panorámás apartmanokban, mint a szobában szervírozott reggeli és vacsora, minibár és szauna.

Villa Oliver funfact.jpg

Jelenleg öt helyszínen van szállásuk, mind a balatoni régióban, ahol egész évben várják a vendégeket: Siófok mellett Tihanyban, Hévízen, Zalakaroson és Balatonlellén. A Villa Oliver árbevételének nagy része a tevékenységből adódóan a nyári szezonból származik, azonban a cég elkötelezett a 365 napos turisztikai termék-szolgáltatás mellett, ezért minden entitás egész évben üzemel.

Lényeges trend, hogy már a Balaton sem zár be augusztus végén, egyre hosszabb a szezon, köszönhetően a gasztro és egyéb attrakcióknak. Ezzel együtt szeretnék kisimítani a szezonalitás okozta árbevételi hullámokat, ezért is terjeszkednek a termálfürdőiről híres Zala megyében. A már megvalósult hévízi és zalakarosi desztináció után Lentiben és Kehidakustányban, míg legújabb szerzeményük Mátraszentimrén található, ahol sípálya is üzemel és a sok természetjárót vonzó Kéktúra útvonala is áthalad. Ezek mellett a legjelentősebb turisztikai desztinációban is piacra kívánnak lépni, kettő budapesti projekt is tervezőasztalon van, tovább polarizálva a területi kitettséget – mondta Hordós Zoltán.

Jelenleg 35-en dolgoznak a cégnél, a feladatkörök igazi multivállalatokat idéznek: projektmenedzsment, marketing, kontrolling, front office, back office, facility menedzsment. A hatékony működés és a folyamatok szinte teljes digitalizációja meghozta az eredményt: megalakulásuk óta minden évben legalább duplázták az árbevételüket. Hordós Zoltán fejből sorolta a számokat: 2015-ben, első üzleti évükben 40 ággyal 10 millió forintos bevételt termeltek, ami tavaly már 500 millió közelébe ért, míg az idén 700 millió forintos árbevételt várnak, 1000 férőhellyel. Bár az első járványévben 2020-ban megtorpant a növekedés üteme, akkor is több forgalmuk volt a 2019-esnél, ami részben annak köszönhető, hogy sokan használták home office-ként a szállásaikat hónapokig, így azok nem álltak üresen, veszteséget termelve. A tudatos bevétel- és kapacitás-menedzsment és az aprólékosan megtervezett szolgáltatói útvonal-design kiemeli őket a piaci átlagból, fő szempont a cégnél a minél komplexebb vendégélmény nyújtása. „A vendégéjszaka romlandó termék, a tegnapi éjszakát ma már nem lehet eladni, az elégetett árbevétellé válik” – magyarázza Hordós Zoltán. Az eredményt a kezdetektől visszaforgatják, alapvetően ingatlanvásárlásra és -építésre költik. A 400 feletti euró és a jelenlegi kamatkörnyezet mutatja, hogy ez most a legjobb befektetés – jegyezte meg.

„A szálloda 1.0 modellt a covid eléggé lenullázta, nagyon átalakult a turizmus és a szálláshelyszolgáltatás. Már nem szívesen mennek wellnessbe például a vendégek, inkább az izolált, biztonságos megoldásokat keresik. A zalakarosi és hévízi apartmanházak ennek az új modellnek az úttörői, ahol a szálláshely kvázi kibocsátásmentes, és passzívházként működik: távvezérelhető, automatizált és teljesen érintésmentes, a takarításon kívül mindent Budapestről intéznek. Az élmény részévé tették a digitális megoldásokat: a vendégek online csekkolnak be, így is fizetnek, digitális formában kapnak ajánlót a környék attrakcióiról, az apartmankulcs pedig a telefonjukra érkezik” – sorolta. További fontos szempont ezen apartmanházak tekintetében a minimális energiafelhasználás, zöld energia használatával, amely a mai turbulens körülmények között még jobban felértékeli az üzleti modellt. Terveik között szerepelnek további apartmanház-fejlesztések, egész évben vonzó településeken, mint például Bükfürdő és Hajdúszoboszló.

Nyitottak arra, hogy piacosítsák a saját maguknak fejlesztett és kipróbált smart apartman rendszereken alapuló üzleti modelljüket – azaz digitális üzemeltetési megoldásokkal törnének be a magyar szálláspiacra. Hordós Zoltán szerint az ehhez szükséges termékfejlesztés már jövőre elindulhat. Jól jöhet nekik, hogy a rövidtávú lakáskiadás profi üzemeltető általi kezelése nem teljesen ismeretlen terület itthon az Airbnb szállások nyomán, de a kisebb szállodáknak is érdekes lehet ez a szolgáltatás a turizmusban is tapasztalható egyre nagyobb méreteket öltő munkaerőhiány miatt.

A jövőben tehát a digitalizáció és az új piaci területek felé veszi az irányt a Villa Oliver, miközben komoly bővülési terveik is vannak. Öt év múlva ideális esetben elérik a most kitűzött fejlesztési célokat, az eredményt új ingatlanfejlesztésekbe forgatják vissza, miközben teljesen érintésmentesen működnek az apartmanok. Ha pedig a digitális üzemeltetési termékük sikeresen helyet kap a szálláshelykiadási piacon, akkor a termék növekedési szakaszában elgondolkoznának egy kockázati jellegű tőkebevonáson is, a külföldi piacralépés érdekében.

Villa Oliver.jpg