Schiller Autó Család.jpg

A háromgenerációs Schiller család: Márk, Gábor és Péter

Schiller Péter régi motoros a szakmában, 1980-ban nyitotta meg gumi műhelyét (innen ered a Schiller Autó Család negyven éves múltja), majd 1983-ban a családi vállalkozás első autószervizét is létrehozta. 1989-ben a vállalkozás egy márkafüggetlen használtautó teleppel is kibővült. Ugyanakkor a nagy lépés 1991-ben következett be, amikor is jogot szereztek az új Opel gépjárművek értékesítésére. “Nem volt könnyű bekerülni az Opel hálózatába, alaposan utánunk néztek. Végül mi lettünk a tizenkettedik szerződött partner. Az akkori márkakereskedők közül ma csupán három-négy működik” - idézi fel az alapító a kezdeti éveket. A cégcsoport ma már több márkával is – Opel, Toyota, Skoda, Fiat, Renault, Dacia és Lexus – foglalkozik, a diverzitás pedig az egyes márkák kínálatán belül is alapelv: az alacsonyabb és a magasabb árkategóriájú járművek segítenek kisimítani a kereslet hullámzását.

A rugalmasság a tevékenységben is megjelenik, hiszen az értékesítés mellett az autózás több szegmensében is érintettek: karosszéria javítás, szervizelés, márkafüggetlen flottakezelés és autókölcsönzés. “Teljes körű szolgáltatásunk jelenti a vevőkapcsolatok alapját, hiszen az első vásárlást követően a második autót már a szolgáltatás, a szerviz minősége adja el. Amennyiben a vevő meg van elégedve utóbbiakkal, minket fog választani, amikor ismét aktuálissá válik a vásárlás”.

BET50_funfact-Schiller.jpg

A Schiller Autó Család büszke tehát arra, hogy mindig is az ügyfél volt a középpontban. Ez különbözteti meg őket a konkurenciától és ez segítette őket abban is, hogy túléljék a válságokat. A legutóbbi, 2008-as krízist követően az új- és a használt autó részleg állt talpra a leghamarabb. A mostani, a koronavírus járvánnyal összefüggő recesszió, a turisták elmaradása, az autókölcsönzési üzletág bevételeire van kedvezőtlen hatással. A több lábon állás azonban ezen a területen is meghozta az eredményt: tudtak támaszkodni a hazai ügyfelekre.

A rugalmas üzleti működésükre jó példa az is, amikor 2012 végén 1,250 rendőrautót adtak át egy hónapon belül. “Éjt nappallá téve dolgoztunk rajtuk, mi alakítottuk ki a rendszert, nem gondoltam volna, hogy állva kerülünk ki belőle, de miután az utolsót is forgalomba helyeztük, mi lettünk a példakép.”

Schiller Gábor, az alapító fia és a cégcsoport elsőszámú vezetője szerint mára a cégcsoportot képes a kialakított menedzsment vezetni, amely hosszú évek munkájának eredménye. “Ha hamarabb megcsináltuk volna, akkor lehet, hogy messzebb jutottunk volna. De elégedett vagyok a helyzetünkkel, a jelenlegi struktúra nagy lépéselőnyt jelent”.

Schiller Márk, az alapító unokája és a cégcsoport marketingvezetője, Gábor fia szerint az elmúlt évtizedek munkájának beteljesülése a vállalatcsoport új, Budapesten, a Váci út külső részén épülő telephelye lesz. Elmondása alapján: “Alkalmazkodunk az európai mintához, kivonulunk a város szélére”. A beruházás 8 hektáron valósul meg, négy márka szalonja nyílik ott meg. Az új helyen 8 márkaszerviz működik majd, ez lesz Magyarország legnagyobb egybefüggő márkaszerviz komplexuma, több mint 50 szervizállással. A jelenleg 30 százalékos készültségi állapotban lévő projekt esetében 10 éves megtérüléssel számolnak, a beköltözést jövőre tervezik. A hatékonyság növelése jegyében a digitalizáció minél szélesebb körű bevezetése is folyamatban van.

A finanszírozás terén büszkék arra, hogy az első milliókat, milliárdokat hitel nélkül keresték meg. A vállalatcsoport fejlesztése során részt vettek a privatizációban, megvették az Újpesti Autójavító vállalatot, ahol most a Toyota szalon van. Az eladósodást elkerülték. A most megvalósuló nagy beruházást banki kölcsön segítségével valósítják meg. A cég cash flowját azonban úgy tervezték, hogy legyen forrás egy esetleges felvásárlásra is.

Mint szinte minden magyar vállalkozás, ők is küzdenek a jól képzett munkaerő hiányával. A karosszérialakatos és a fényező már most is hiányszakmának számít, de egyre inkább azzá válik az autószerelő is. “Az új telephelyen oktató központot fogunk létrehozni, együttműködésre törekszünk a tanintézményekkel”.

Gyakran felvetődik, hogy a szerencse, a véletlen mekkora szerepet játszik egy vállalkozás fejlődésében. A tulajdonosok nem hisznek ebben, sőt igyekeznek a véletlent kiküszöbölni a vállalat működéséből, hiszen ez kockázatot jelent.

A vállalat csoportszintű árbevétele tavaly 24,5 milliárd forint körül alakult. "A nagycsaládosokat támogató autóvásárlási programnak köszönhetően nagyon szép évet zártunk tavaly” – emlékszik vissza Schiller Gábor.

A következő évek nagy kihívása az autókereskedelem szerkezetének várható átalakulása lesz. Jönnek az elektromos autók, amelyekhez más szolgáltatási csomagok tartoznak. Az autógyártók szűkítik a márkakereskedői hálózatot, a közvetlen gyári értékesítésre szeretnének átállni, a kereskedések kvázi átadó pontokká válhatnak. A gyári importőrök kivonulnak, a magán importőrök előtérbe kerülhetnek.

Ebben az új világban a mérethatékonyság jelenthet előnyt. “Hiszünk abban, hogy a központosítás a kulcs. Minél nagyobbak vagyunk, annál könnyebben tudjuk alacsonyan tartani a fix költségeket”. Hangsúlyozzák, hogy az üzleti tevékenységet a kor által diktált körülményekhez kell alakítani. “A globális piacot a multik irányítják, így nekünk hozzájuk kell alkalmazkodni, rugalmasnak kell lennünk. A benzin lobbi talán még 6-8 évig működik, de utána egyre jobban elterjednek az elektromos vagy a hidrogén hajtású autók. Ezt sem tudjuk befolyásolni, viszont alkalmazkodni tudunk hozzá”.

BET50_NSR-Schiller-52.jpg