Egy családi síelés segítette vissza magyar kézbe a Helia- D-t – a befektetési banki területről érkező Budaházy Péter a lányait kísérte el sítáborba, ahol egy másik apukától hallott az eladósorba került régi, nagynevű márkáról. Annyira megtetszett neki a lehetőség, hogy rögtön elkezdett „konzorciumot szervezni” az ott tartózkodó szülők körében. Nemsokára nyélbe is ütötték a tranzakciót, és tíz év után így jutott újra hazai tulajdonba a Helia-D.

Tündérmesébe illő a márka története, amely még a hetvenes években kezdődött Szigethalmon, a Csepel-szigeten – mesélte a cégvezető. Hosszú sorok kígyóztak itt Nedeczky Jenőné (Margit néni) háza előtt, aki saját készítésű, napraforgó- szár-kivonatot tartalmazó arckrémjét és hajhullás elleni csoda- szerét árulta. A nagy érdeklődésre felfigyelt a média: a feltaláló nyilatkozott a tévének és a rádiónak. Így szerzett tudomást az elixírről a debreceni Biogal Gyógyszergyár vezérigazgatója, de feltűnt a Magyar Nemzeti Banknak is, hogy „zsákszámra” hordta oda a valutát a csepeli feltaláló hölgy. Az MNB magyar találmányokba való befektetéssel foglalkozó pénzügyi alapjával, az Innofinanzcal szállt be az üzletbe. A Biogal is megvizsgálta a krémet a debreceni és a szegedi egyetem bevonásával, s az eredmény annyira meggyőző volt, hogy elkezdték a termék- fejlesztést.

Fontos momentuma az igazi országos berobbanásnak, hogy találtak egy valódi, a szó mai értelmében vett márkamenedzsert, talán az elsőt az országban, aki Budaházy Péter szerint „nagyon jól nyúlt” a produktumhoz. Az alapkrémen kívül egyből egy egész krémcsaládot hoztak létre, emellett nagyon odafigyeltek a csomagolásra is: a jól megkülönböztethető feketét választották, és viszonylag magasabb árfekvést lőttek be. Nagyszerű ütemérzékre vall a bevezetés is: éppen 1981 karácsonya előtt jelentek meg a Helia-D krémek az üzletek polcain, óriási sikert aratva nemcsak Magyarországon, hanem később Dél-Koreában, a Szovjetunióban, sőt az Egyesült Államokban is. Az USA-beli sikerek nagyrészt egy celeb ajánlásának köszönhetők: a magyar származású hollywoodi híresség, Gábor Zsazsa egy televíziós interjúban dicsérte a terméket.

heliad-infograf

A rendszerváltás természetesen a szépségipart sem hagyta érintetlenül, megérkeztek a határon túlról a konkurens áruk, valamint beindult a privatizáció – egy külföldi multi megvette a Biogalt. Maga a Helia-D márka is egy nemzetközi céghez került a kilencvenes évek derekán – ekkor a multinacionális vállalat üzletpolitikájából adódóan a termékcsalád mérete négy krémtípusra csökkent az addigi százötvenről.

A fent említett síelés idején 150-200 millió forintos volt a márka forgalma – ehhez képest az idén már másfél milliárdos bevételt terveznek. Az arckrémeknél tíz-, a hajhullás elleni készítményeknél húszszázalékos piaci részesedést szerzett a márka, és számos más szépségipari területet is „támadnak”. Csaknem egy évtizede már, hogy beléptek a professzionális piacra a magasabb hatóanyag-tartalmú áruikkal. Azonban nem ment simán a felfutás, Budaházy Péter szerint „egy csomó butaságot csináltak” az elején. Egy négy-öt fős értékesítői csapat járta például az országot, ami nem volt kifizetődő, és kellett hozzá pár esztendő, mire rájöttek, hogy a folyamatos növekedéshez állandó fejlesztésekre van szükség. Ma már nem kérdés a folyamatos innováció: az általuk kifejlesztett termékcsaláddal, a Zelka Szappanmanufaktúrával a natúrkozmetikumok világába léptek be, az ősszel pedig Óbudán nyitnak saját kozmetikai szalont és üzletet (saját szalonjuk már évek óta üzemel Tolcsván a Herba-kastélyban, és kozmetikusok működtetnek Helia-D szalonokat). Ha már fejlesztés, nem mehetünk el szó nélkül a fiatalokra, a tudatos fogyasztókra koncentráló, nemzetközileg is sikeres almárka, a Geek & Gorgeous mellett, amelyet közösen hoztak létre az online kozmetikumvilágban otthonosan mozgó és a magyar online kozmetikai közösséget megalapító Rácz Judittal. Ennek megfelelően interneten keresztül zajlik az egyelőre hámlasztókból és szérumokból álló kozmetikumcsalád értékesítése is.

A tokajiaszú-kivonat felhasználásával készülő Botanic Concept termékfamília egy másik ág, amellyel az organikus eredetű kozmetikumok trendjébe illeszkedve komoly eséllyel léphetnek nemzetközi piacra. Európán kívül ugyan az eltérő szabályozás miatt kicsit hosszadalmas a szépítőszerek regisztrációja, de Dél-Amerikában, Ecuadorban már a polcokon vannak ezek a produktumok, s ígéretes tárgyalásokat folytatnak egy nagyobb amerikai disztribútorral, valamint a tervek között szerepel a közel-keleti és a kínai piacra lépés is. Nagy potenciált lát tehát a cégvezető az exportban, amely jelenleg az árbevétel három-öt százalékát teszi ki, de a jövőben a sokszorosára szeretnék növelni az arányát. Ez elé szerencsére nem emel gátat a kapacitáshiány, veszprémi gyártóüzemükben a jelenlegi mennyiség többszörösét is elő tudnák állítani. Együttműködnek a kutatás-fejlesztés te-rén egyetemekkel is, jelenleg a gyógyszerészeti területen a szegedivel közösen fejlesztenek most egy terméket.

A Helia-D-nél – a kozmetikai ipari cégek többségéhez hasonlóan – a forgalom nagyjából tíz százalékát fordítják k+f-re. Ehhez folyamatosan figyelni kell az aktuális piaci trendeket, hiszen a nagy gyártók folyamatosan új hatóanyagokkal jelennek meg. Az alapanyagokat egyelőre többnyire külföldről hozzák, de Budaházy Péter attól a lehetőségtől sem zárkózik el, hogy itt-hon indítsanak be egy hatóanyag-előállítással foglalkozó gyárat. Zömmel európai beszállítókról van szó: a legtöbb alapanyagot egy svájci hatóanyaggyártó vállalattól szerzik be, de spanyol, amerikai és német fejlesztőcégekkel is együtt dolgoznak.

Az egyik fontos trend jelenleg ebben a szektorban Budaházy Péter szerint az őssejtes hatóanyagok felhasználása. Most a Helia-D-nek is az ilyen készítményei a legsikeresebbek a haj-hullás elleni árucikkek mellett, de évek óta népszerűek az argánolajat, a C-vitamint és a hialuronsav különböző fajtáit tartalmazó krémek is. Új hívószó a mikrobiom nevű hatóanyag felhasználásával előállított termék – ez egy probiotikum a bőrnek –, de a személyes igényekre készített kozmetikumok gyártása szintén dinamikusan fejlődik.

Kevesen tudják, hogy a már említett Zelka natúrkozmetikai márka nevét Budaházy Péter öt lánya keresztnevének a kezdő-betűjéből alkották. Zita, Eszter, Lili, Kata és Anna természetesen szívesen teszteli a kozmetikumokat, és lehetséges, hogy a tudásukat később akár további termékfejlesztések terén is kamatoztatják.

helia-d.PNG