Mészáros Dávidot fizikus szülei sohasem szánták vállalkozónak, ám végül mégis így alakult az élete. Testvérével még az egyetemi időszakban hobbiprojektként hoztak létre egy olyan oldalt, amely 1997-es alapításakor a legelsők közt volt nemhogy a saját piacán, de még az interneten is. „Amikor elindultunk, még a Google és az Index.hu sem létezett. A .hu végződésű címet megigényeltük, de úgynevezett közdoménnek számított, így maradt a nemzetközi változat” – mesél a kezdetekről az alapító tulajdonos, aki ma ügyvezetőként irányítja a 2017-ben várhatóan közel hárommilliárdos árbevételű, már mintegy 140 főt foglalkoztató technológiai társaságot.

A cégbe a kezdetek óta szinte minden nyereséget visszaforgattak. Induláskor azért tudtak talpon maradni a veszteséges működés ellenére, mert Dávid fiatalon az egyik mobilszolgáltató átjátszótornyainak a tervezését végezte évekig, és a jól fizető munkából arra is futotta, hogy az akkor még garázscéget megerősítse emberekkel, marketinggel és persze kitartó munkával. Igaz, ekkor még az offline, a nyomtatott hirdetési újságok uralták a piacot, az online ingatlanhirdetési téren erős konkurensük abban az időben nem is akadt. Az első öt év veszteségei után végül önfenntartóvá vált a modell: elsőként a bankoktól, a biztosítóktól és az újlakás-építőktől kértek pénzt azért, hogy portékájukat feltegyék a szektort uraló ingatlanhirdetési oldalra. Persze az ezredforduló táján még a papíralapú konkurensek – Expressz, Bazár-lapok, TopLak – is erősek voltak, de ettől kezdve folyamatosan csökkent a versenytársak piaci ereje, mert azok az online térben kévéssé mozogtak otthonosan.

A konkurenciát nemcsak az Ingatlan.com jól működő modellje gyengítette, hanem a 2008-as pénzügyi válság is, amikor az ingatlanszakmának rosszabbul ment. Mészáros Dávidék ekkor nemhogy nem csökkentették az árat, hanem hatvan százalékkal emelték is. A merész húzás bejött, mert a pénzért hirdető irodák inkább a konkurenciát hagyták ki a marketingbüdzséből, mint hogy a legnagyobb site-on ne legyenek jelen. Azaz a portál úgy nőtt 50 százalékot öt év alatt, hogy közben a piac a felére zsugorodott – derül ki az alapító szavaiból.

41-ingatlan.jpg

A következő piaci turbulencia az Apród-OLX és a Jófogás 2013– 14-ben felerősödő párharcával, egyfajta hirdetési „szőnyegbombázással” folytatódott. Bár az új oldalak milliárdos reklámkampánynyal próbáltak egymásra licitálni, az egy szegmensre (így például az ingatlanokra, autókra, állásokra) fókuszáló, úgynevezett vertikális site-okat kevéssé érintette ez. Inkább az előbb említett generális, nyomtatott lábbal is bíró, egy-egy régióban erős kisebb-nagyobb kiadványok kerültek nehezebb helyzetbe. Az Ingatlan. com bevételének a növekedését ez a konkurencia sem akasztotta meg. Ez a boom ugyanis inkább növelte a piacot: a vidéki nagyvárosokban, de még a községekben is felnyitotta az emberek szemét. Rájöttek, hogy nem csak a helyi lapban vagy a villanyoszlopon érdemes hirdetni.

Minden ország ingatlanpiaca annyira sajátos, hogy erős globális versenytárstól nem igazán tart Mészáros Dávid. Mint mondja, a vezető ausztrál ingatlanportál, a REA Group vette meg pár éve az Olaszországban szintén első Casa.it oldalt, ám három év alatt a külföldi tulajdonos nemhogy növelni nem tudta a bevételt, hanem még le is győzte őket az Immobiliare.it, a korábbi második. Miért? Mert annyira sajátságos egy-egy ország ingatlanhirdetési viselkedése, hogy szinte lehetetlen átültetni a külföldi gyakorlatokat – fejti ki az Ingatlan.com alapítója.

A folyamatos fejlődés ugyanakkor további érdekes lehetőségeket nyit egy olyan nagy fejlesztői kapacitású oldalnak, mint az Ingatlan.com. Indiában például nagyon érdeklődtek a mesterséges intelligenciát is igénybe vevő fejlesztésük után, mellyel ki tudják szűrni az azonos lakásról szóló, de akár tucatnyi különböző ingatlanos által feladott hirdetést. „Ezt a problémát például a svédek nem is értik, ott törvényileg kötelező a kizárólagos megbízás, azaz egy lakást csak egyetlen ingatlanos képviselhet, de az indiaiak hevesen jegyzeteltek, amikor termékfejlesztési vezetőnk, Szabó Laura egy nemzetközi szakmai konferencián erről beszélt” – meséli Mészáros Dávid. Erre építve iparági megoldások szállítójaként is meg kívánnak jelenni, immár a külföldi piacon.

Egy másik fontos új irány a hitelközvetítés, amelyhez az Ingatlan.com oldalon minden fontos adat rendelkezésre áll, sőt, a magánemberek hirdetéseinek a feladásakor lényegében a portál a legelsők közt „tudja meg”, hogy hitelfelvételi igény merül fel egy-egy ügyfélnél. Mindkét irány részleteinek a kidolgozása éppen folyamatban van a cégnél.

További fenyegetést jelenthetnek például a Facebookon megjelenő tematikus csoportok, az ottani új Marketplace szolgáltatás vagy a Google. Bár nyilván az ingatlanpiacot is eléri ez, Mészáros Dávid szerint túl nagy kockázatot nem hordoz, hiszen a Facebook például nem alkalmas arra, hogy ott egy adott környék összes ingatlanát a lehető legnagyobb választékban listázni, keresni lehessen – mint mondjuk az Ingatlan.com-on, ahol 2017 nyarán közel 300 ezer hazai ház- és lakáshirdetés volt fenn, nem is szólva az egyéb kategóriákról, szűrési paraméterekről.

Az említett lokális jelleg, a relatíve védett piac miatt különleges a cég helyzete. Nagyobb akvizíciókra pedig a forrás-, illetve a vezetőikapacitás-szükséglet miatt nem készülnek. Itthoni nagyságrendben még lenne keret a cégfelvásárlásra, csakhogy ma már nincs a profilba illő felvásárlási célpont. A TopLakot 2014ben megvásárolták, később, 2015-ben pedig az Iroda.hu és a Bankracio.hu oldallal bővítették szolgáltatásaik körét. Rövid távon pedig nem terveznek tőkebevonást, mert a jó üzleti modelljük elegendő tőkét biztosít stratégiai terveik megvalósításához.

42-ingatlan.jpg