Juhász Mihály vajdasági magyar orvosként végzett, ám közbeszólt a balkáni háború. Nem várta meg, hogy újra behívják és a frontra küldjék. Feleségével 1993-ban úgy döntöttek, hogy átjönnek Magyarországra, és új életet kezdenek – üres zsebbel. A klinikai szakember orvosként próbált munkához jutni, sikertelenül. Lehetőséget kapott azonban nagy gyógyszergyáraknál; utoljára a Novartis biológiai osztályának orvos igazgatójaként dolgozott, egészen 2002-ig. Ekkor gondolt egy nagyot, és önállósította magát. Létrehozta saját vállalkozását Accelsiors Kft. néven, amely mára több mint 23 millió eurót számláz évente, 220 embert alkalmaz és négy kontinensen 17 irodát működtet. Tevékenysége a gyógyszergyárak megrendelésére végzett klinikai kutatásszervezés. A gyógyszerek fejlesztéséhez kapcsolódó kutatás tudásigényes és rendkívül részletesen szabályozott munka. Lényege az, hogy tervezzék és szervezzék meg a klinikai vizsgálatokat, ellenőrizzék a folyamatot, dolgozzák fel az adatokat, és adják le a jelentést a megbízónak.

Az Accelsiors leggyakoribb megrendelői amerikai gyógyszergyárak. Az Egyesült Államok a legdinamikusabb és leginkább fizetőképes piac, ahol sok ilyen vállalat működik. Innen jön az Accelsiors munkáinak a 60 százaléka. Az európai partnerek a forgalom 30 százalékát adják, míg Kanadából és Dél-Koreából 5-5 százaléknyi megrendelés érkezik. Ebben a szakmában is léteznek óriáscégek, az Accelsiors a kicsi-közepes kategóriába sorolható. A kicsik – ha nem dolgoznak be az előbbieknek – kizárólag a saját tudásukból, tapasztalatukból tudnak megélni. Közvetlenül szerződnek a gyógyszergyárral, emiatt aztán nincs tere a hibázásnak – ugyanakkor ez pénzügyileg sokkal kecsegtetőbb pozíció, mint az alvállalkozóké. Egy-egy kísérlet – betegségtípustól függően – évekig is eltarthat. A legjobb szakemberek, farmakológusok, statisztikusok, informatikusok kellenek az adatok összegyűjtéséhez, értelmezéséhez.

A klinikai kísérletek igen bonyolult engedélyezési rendszerben történnek, ahol nemcsak szabályokat kell betartani, hanem etikai megfontolásokat is érvényesíteni kell. Pénzügyileg szintén síkos a pálya, a teszteket szervező cégnek megfelelő biztosításokkal is rendelkeznie kell. A gazdasági világválság 2009–10-re érte el a szakmát, ami az Accelsiorsnak is komoly veszteséget okozott, és meghozta a felismerést, hogy az ügyfélportfóliót diverzifikálni kell. Ciklusok a válságtól függetlenül is megfigyelhetők, ami leginkább a kisebb cégek eredményét rongálja. A méret stabilitást hoz, az Accelsiors ezért igen komoly bevételi eredményeket célzott meg.

bet-50-kep-bet-05-accelsiors.jpg

Juhász Mihály az egész világon otthon van, folyamatosan utazik, új piacokat nyit meg. Mostanában India izgatja: amilyen problémás, olyannyira ígéretes. Ugyanakkor a teljes megtermelt nyereséget hazahozzák, és minden teketória nélkül leadózzák. „A mi szakmánkban nincs helye a trükközésnek, teljes transzparenciát kell vállalnunk” – mondja igen határozottan.

Mivel ez a tevékenység nagyon komoly felkészültséget igényel, az Accelsiors folyamatosan küzd a szakképzett, tehetséges emberek megnyeréséért. Nem csak egész Európában, más kontinenseken is rekrutálnak. Egy számítógéppel a világ bármely pontjáról lehet dolgozni, de Juhász Mihály jobban szeretné, ha többet tudnának személyesen találkozni a kollégákkal. Nem könnyű azonban tartósan Budapestre csábítani egy amerikai vagy éppen indiai szakembert. A társaság ugyanakkor termel annyi nyereséget, hogy a fejlesztés, az irodanyitás a profi t visszaforgatásából megvalósítható legyen más régiókban is. Bankhitelre nem volt szükség a cég fennállása óta.

Juhász Mihály öt év alatt meg akarja többszörözni a bevételt. Ehhez minden bizonnyal szükség lesz pár kisebb – leginkább ázsiai – vállalat felvásárlására is. Ha ezt a célt eléri, megfontolja, hogy folytassa-e. „De akkor már olyan nagy lesz az Accelsiors, hogy nem tűnhet el a név nyomtalanul” – jegyzi meg az alapító- tulajdonos. Ha így folytatja, eljut idáig.